Ako sme sa dobrovoľne pripravili o výpredaj roku

Ako sme sa dobrovoľne pripravili o výpredaj roku

Podnikanie

Alebo naše skúsenosti s prenosom Degrowth do reálneho fungovania firmy. Časť deviata: Black Friday


Už týždeň ma bombardujú reklamy na skvelé zľavy po celom internete.

A ja im už týždeň bez problémov odolávam.

..

Namiesto pokušenia totižto cítim smútok

Smútok z toho, koľko podnikateľov a podnikateliek si to neuvedomuje.

Neuvedomuje si dopad svojich rozhodnutí na planétu.

Na udržateľnosť svojho podnikania.

Ani na ľudí okolo seba.

Hneď vysvetlím.

Black Friday je nákupný ošiaľ roka

Už od 2010s, kedy sa tento sviatok masovo rozšíril vďaka Amazonu, je to deň, kedy obchodníci po celom svete znižujú ceny, aby toho predali viac.

Aj môj Instagram, ktorý je zvyčajne plný udržateľných značiek, sa zaplnil zľavovými kódmi.

Značky s oblečením či nábytkom mi ponúkajú 40% zľavy aké tu ešte neboli.

Online kurzy dokonca “one and only” 90%.

Rozumné zľavy pri tom nie sú až taký problém

Problémom je skôr ich etika a masový efekt.

Zľavy sú všade.

Nevyhneš sa im bez ohľadu na to, či sleduješ fast fashion alebo udržateľné značky.

Podľa Green Alliance je pri tom až 80% nákupov z Black Friday iba jednorázových a produkty, ktorých sa to týka sú vyhodené už do Vianoc.

Toľko zbytočného odpadu si radšej nechcem ani predstavovať.

Dá sa s tým niečo robiť?

Samozrejme.

Ak si spotrebiteľ, najlepšia vec je tento sviatok míňania nepodporovať.

A vyhlásiť namiesto toho #BuyNothingDay.

Ak máš predsa len potrebu niekoho podporiť, počkaj si na utorok, kedy po celom svete prebieha #GivingTuesday, kedy sa neziskovky po celom svete snažia získať prostriedky na svoje fungovanie.

Na Slovensku je to opäť pod taktovkou Nadácie Pontis a opäť sa zapájame aj my v Donio pod linkom https://www.donio.sk/giving-tuesday

Ak si značka, máš to jednoduché. Nedávaj zľavy

Pre vaše podnikanie nie sú dlhodobo udržateľné.

Aj na stredajšom Marketing Rulez zaznelo, že krátkodobé promo vám neprinesie dlhodobý efekt.

Práve naopak.

Zákazníci si na zľavy zvyknú a budú ich očakávať aj nabudúce.

Ak budete chcieť predať viac, budete musieť predávať lacnejšie.

Budete si znižovať maržu aj hodnotu značky.

A ultimátne vás to môže položiť.

Ale ja mám potrebu reagovať..

V poriadku.

Ak nechceš #BlackFriday ignorovať, môžes si spraviť svoj vlastný deň.

Patagonia napríklad podporuje svoj #WornWear program o starostlivosť o oblečenie.

Teemil propraguje #TakeBackFriday, kde ponúka kúpu a upcycling svojich starých produktov.

Martinus zase #SvetlýPiatok, kedy 20% svojich príjmov symbolicky venuje neziskovkám.

Ako to riešime my v Žurnáli?

Už od svojho založenia Black Friday nepodporujeme.

Jednak by sme so svojími hodnotami šli proti sebe samým.

A takisto nepotrebujeme vyprázdňovať žiaden sklad.

Celý november totižto u nás opäť prebieha len predpredaj.

Je to pre nás spôsob, akým lepšie odhadujeme % predaja medzi produktami.

A ako lepšie odhadujeme výrobné množstvá.

Na rozdiel od Moleskine alebo Leuchturm nám tak z datovaných Žurnálov nezostáva skoro žiaden nepredaný sklad.

A nemusíme robiť žiadne zľavové výpredaje.

Čo si z toho môžeš odniesť?

Ak podnikáš, nedávaj žiadne bombastické zľavy.

Udržateľnosť totižto neznamená krátkodobo predať viac.

Ale dlhodobo udržateľné produktové marže a dostatočne elastický business model.

Možno ti, presne ako nám, nastane čas, keď potrebuješ navyšovať cenu kvôli vysokým nákladom na papier.

A zákazníci ti to prepáčia.

Pretože si zapamätajú, že keď ide o udržateľnosť, ty si na tej správnej strane.

O tom ti ale poviem nabudúce.