Ako nám Degrowth pomáha pri tvorbe nových produktov?

Ako nám Degrowth pomáha pri tvorbe nových produktov?

Podnikanie

Alebo naše skúsenosti s prenosom konceptu Degrowthu do reálneho fungovania firmy.

Časť druhá: Produktová ponuka


Pozri sa na náš web.

Ak sa k tebe náš príbeh dostal ešte v čase, keď sme začínali s jedným Polročníkom ako one product company, zostaneš poriadne prekvapený.

Keď rátam iba Žurnál, na webe máme dostupných viac ako 70 produktov.

Super.

Z toho, čo začalo pred 7 rokmi ako voľnočasová aktivita, je niečo, čo ešte v decembri živilo 7 ľudí.

Práve tu začínajú problémy

Zaplatiť 7 ľudí v businesse, ktorý je značne sezónny, môžeme, iba ak je ponuka viac celoročná a naších produktov je viac.

Ekonomická teória predsa hovorí, že tým dosiahneme úspory z rozsahu.

Viac vyrobených kusov nám umožní znížiť náklady, zvýšiť maržu – a to nám pomôže pokryť fixné náklady.

Ibaže by nie. Zoznám sa s pascou viac-izmu

Viac produktov.

Viac problémov.

Viac času na ich riešenie.

Viac komunikácie v tíme.

Viac chaosu navonok.

Viac chýb.

Viac ľudí, ktorí ich musia riešiť.

Viac onboardingu.

Viac nových problémov.

Viac nových nákladov.

...

Naozaj je lepšie Viac?

To, čo sa nám javilo ako nespochybniteľná ekonomická teória, v realite vôbec nefunguje.

Ako firma rastie, klesajú nám síce priame výrobné náklady tempom zhruba 12 centov na 1000 kusov.  

Ale raketovo rastú náklady na riadenie širšieho portfólia produktov, komplexnosť procesov, nábor a manažovanie nových ľudí a komunikáciu. V tisíckach eur mesačne.

To má za následok nezamýšľané negatívne dôsledky.

Pre nás samotných.

Náš tím.

Našich dodávateľov.

A nakoniec aj našich zákazníkov.

...

Čo sme mohli spraviť inak?

Spojenie mojej kompulzívnej snahy zapísať každé tudúčko a spackaný rok 2022 je skvelá príležitosť na reverzné inžinierstvo. Tak poďme na to.

V prvom rade – boli sme prehnaní optimisti. Prestrelili sme na všetkých frontoch - na webe, pri B2B objednávkach aj B2E partneroch. Naplánovali sme výrobu toľkých produktov, že ak by sa zrealizovala celá, sedeli by sme teraz na skladových zásobách vo výške 100 tisíc eur.

V druhom rade – nedostatočne sme reagovali na externé udalosti. Vojna na Ukrajine ešte viac rozbila Slovákom už aj tak rozbité plánovanie. A energetická chudoba zasiahla naše peňaženky oveľa viac ako sme si boli ochotní priznať. Sekali sme, ale mali sme sekať oveľa viac.

Ďalej – pomaly sme reagovali na zlyhania externého skladu, ktorý sa rozhodol automatizovať baliacu linku. Pár týždňov sme sa nechali čičíkať planými sľubmi, ďalších pár sme sa nevedeli dohodnúť na riešení a čakali sme na tovar. Čo sa zdalo ako krátkodobý výpadok, sa nakoniec zmenilo na 10-týždňovú nočnú moru.

V neposlednom rade – stále sme sa hnali dopredu, keď sme ako tím potrebovali spomaliť. Snaha zachrániť takto spackaný rok bola obrovská psychická záťaž na náš well-being. Toľko budovaný work-life balance sa nám všetkým rozsypal. A stres vytváral napätie v našich osobných a rodinných životoch, ako aj v našich telách. Nie raz sa stalo, že niekto z nás ochorel alebo dokonca vyhorel.

Ako nám v novom roku pomáha Degrowth?

Degrowth nie je len súčasťou našej novej vízie, ale premietol sa aj do našej produktovej ponuky.

V tomto roku sme si dali stopku rozbiehania nových produktov mimo náš core business.

Namiesto toho sme si vyhrnuli rukávy, vrátili sa k produktovému testovaniu a focuskám. Zostávame pri tom, čo robí Žurnál Žurnálom – naša metóda.

Spravili sme Pareto.

A potom ešte Pareto Pareta.

Pri plánovaní výroby nám tak zostali iba produkty, pri ktorých máme istotu, že ich 100% vypredáme. Všetko ostatné bude navyše.

Degrowth neponúka rýchly fix. Je to maratón

Keď sa pozrieš na náš web dnes, uvidíš iba minimálne zmeny.

Tu ubudol jeden zápisník, tam zase písacia potreba.

Žiadnu zbernicu e-mailov o novej verzii nečakaj.

Pravdepodobne nebude.

A ak máš o produkt stále záujem, pravdepodobne ťa pošleme inde.

Tam, kde je to pre niekoho core focus.

My sa za vyššími číslami naháňať nepotrebujeme.

Podnikám. Pre lepší svet

Po 7 rokoch vedenia madebythe: ti viem povedať, prečo ti večná snaha o rast môže zničiť podnikanie. A že menej je niekedy viac.

V newsletteri Degrowth ťa každý mesiac nechám nahliadnuť až do našej kuchyne. Bez servítky ti naservírujem to najlepšie z hodnotového podnikania v Žurnáli, Poustri, Hikemates a Brot Books Deli.